lørdag den 3. april 2021

Opbevaring af farvelagte stempelmotiver

 Jeg har igennem de sidste mange år jeg har lavet kort, forsøgt mig med flere forskellige måder at farvelægge stempelmotiver på. Tusser fra Panduro, Prima penne fra Prisma colors, Faber Castell, H2O farver og Oxide er endda også forsøgt. Det har alt sammen været fint, men jeg har ikke været helt så opslugt, som jeg er blevet nu. 

Jeg har længe haft lyst til at prøve med alkohol tusser i form af Copic Ciao, men kunne slet ikke lige overskue at kaste mig ud i det, da de er temmelig dyre at købe. 

Da Anne Sofie så viste de resultater hun havde opnået af farvelagde stempelmotiver, hvor hun havde brugt billige alkohol tusser fra Bilka, så måtte jeg prøve om det var noget for mig. Sidenhen har jeg købt nogle kasser af Twin Markers, nogle Tri Blend fra Spectrum Noir (dem med brush tip) og for få dage siden fik jeg endda udvidet samlingen af alkohol tusser med nogle få Copic Ciao. 

Jeg har brugt det sidste halve års tid på, at øve mig i at bruge alkoholtusserne. På det seneste har det været på kryds og tværs af de forskellige mærker. Jeg har smidt en del motiver ud, men har også været tilfreds med en del. 

Nu kommer der så en ny udfordring: Hvordan skal de farvelagte motiver opbevares? 

I starten gemte jeg dem blot i en æske, men den blev for lille. Så kom de i små lynlåsposer, hvor jeg havde delt dem op efter, hvilket stempelsæt de kom fra. Det synes jeg så heller ikke rigtig gav et godt overblik, da jeg ikke kunne se, hvordan motiverne rent faktisk så ud. 

Så kom jeg i tanke om, at jeg på et tidspunkt havde set at Jean, opbevarede sine farvelagte stempelmotiver i CD plastiklommer. Du kan se hendes løsning HER. Jean kom en lille strimmel i lommerne, så hun kunne se, hvilket stempelsæt motiverne er fra.

Jeg er nu i gang med noget lignende, men jeg udvidet ideen lidt.

Jeg har skåret 2 stk karton til hver cd lomme. Det ene er det karton, som Gavlhuset kalder deres "alkohol karton" og det andet er bare et gråt ark alm karton. På alkohol kartonet laver jeg så aftryk af stempelmotiverne og skriver desuden, hvilket stempelsæt det er. Det grå karton udgør så bagsiden af lommen, hvor jeg skriver hvilke tusser jeg har brugt.

At jeg skriver hvilke tusser jeg har brugt, betyder ikke at jeg skal holde mig til dem. De skal blot være en hjælp til at komme i gang. Du kan også se, at det med at farvelægge (specielt elefanten) stadig er en udfordring. Jeg tænker jeg bare udskifter forsiden på cd lommen, når jeg er blevet bedre til at farvelægge elefanten ;-)
Et før og efter billede af farvelægningen.
Bagsiden på CD lommen.
Jeg opbevarer cd lommerne i en kasse fra IKEA
Jeg er faktisk okay tilfreds med denne løsning, jeg er i gang med at lave. Jeg kan bruge farvelægningen af motiverne til at øve mig i at farvelægge. Skulle jeg ikke være tilfreds, så kan jeg altid udskifte dem, når jeg er blevet bedre.
 Måske undgår jeg at smide alt for meget brugt karton ud ved at vente til jeg er blevet en stjerne til farvelægning. Jeg hørte faktisk den anden dag, at en scrapper, som var super talentfuld, havde brugt hver dag i flere år, på at blive så god, som hun er i dag. Så dette projekt er forhåbentlig en god investering i mine evner 😀😀😀

Tak for du kiggede forbi.
Kærlig hilsen Olivia

3 kommentarer:

  1. Du er for vild. Sikket et arbejde👍

    SvarSlet
  2. Det er da blevet super godt.. Dejligt den løsning med lommerne som jeg bruger, måske også kan fungere godt for dig 😊

    SvarSlet